W okresie od listopada 2024 r. do maja 2025 r. w jednej z grup realizowane były zajęcia rozwijające sprawność motoryczną z zastosowaniem elementów terapii ręki. Dzieci z grupy „Stokrotki” systematycznie i z zapałem podejmowały przeróżne zadania mające na celu przygotowanie ich rączek do nauki pisania. W dodatku świetnie się przy tym bawiły!
Zajęcia odbywały się co tydzień i były prowadzone przez terapeutę ręki. Innowacja ta miała na celu m.in.:
- doskonalenie sprawności motorycznej dzieci,
- przygotowanie ciała i ręki do czynności samoobsługowych w zakresie podstawowych czynności życia codziennego,
- motywowanie dzieci do podejmowania wysiłku fizycznego i czerpanie satysfakcji i radości z aktywności z rówieśnikami,
- poprawę koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- ukształtowanie prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego oraz poprawę umiejętności grafomotorycznych.
Podczas zajęć wykorzystywane były różne metody pracy z dziećmi: terapia ręki, integracja sensoryczna oraz Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne. Każde spotkanie odbywało się wg określonego rytmu i zawierało:
- ćwiczenia równoważne (przechodzenie po równoważni, pokonywanie toru przeszkód, utrzymanie określonej pozycji, wykonanie figury gimnastycznej),
- ćwiczenia rozmachowe (podawanie piłki nad głową, rzuty, przenoszenie, malowanie na dużej powierzchni, umieszczanie przedmiotów na wysokości głowy),
- ćwiczenia wzmacniające (aktywności na podłodze, turlanie, ćwiczenia w pozycji czworaczej, zabawy z wykorzystaniem piłki gimnastycznej, taśmy oporowej, kołderki obciążeniowej),
- aktywności doskonalące sprawność manipulacyjną dłoni (zabawa ciastoliną, manipulowanie drobnymi przedmiotami, zabawy z użyciem spinaczy do bielizny, szczypców, gumek recepturek, przesypywanie, przelewanie, nawlekanie).
Wszystkie zabawy i zadania okazały się niezwykle atrakcyjne dla dzieci. Podejmowały one wyzwania z zaangażowaniem i czerpały z nich ogrom radości!